vendredi 5 septembre 2014

#MiddleEast: Is there a peaceful solution?




Answering yes to this question is possible if, any peace proposal integrates geographical and historical data from the region.

The crises in the Middle East (ME) find their roots in the Sykes-Picot Agreement (1916) that created new countries and new borders with in the approval of this situation by the League of Nations at the Conference of San Remo (1920).

The economic interests, of the victorious countries of the First World War, prevailed, on any other consideration, to create states on the bases of chimeras. Seeking certainly to find an impossible balance: between Bedouin tribes imbued with ancestral traditions, between religions inclined to schisms and between the interests of regional and international superpowers coveting oil.

Since then, tribes, religions and oil, became leverages in the hands of political and economic actors, performing in the ME, to defend their interests at the expense of any human values.

In my opinion, the triptych, human rights, democracy and good governance, is probably the only alternative to stabilize the region.

How: by removing tribal ad racial aspects from any proposal, by forming secular entities guaranteeing freedom of worship for all and by establishing good governance in resource exploitation.

This concept materialized in the field by the creation or reinstatement of three states in ME, namely:

1.  The Republic of Greater Lebanon (Phoenician), comprising present-day Lebanon and Syria states;

2.  The Kingdom of Iraq (Mesopotamia) on the current territory of Iraq;

3.  The Kingdom of Jordan (Palestine) formed by the current Jordan kingdom, the Palestinian territories and Israel state.

Lebanese and Syrians have significant experience on republican’ system and they can easily find necessary resources to form a secular, democratic and multi-faith state. In the other hand, the other states, in their recent history, have experienced relative peace only when had been led by kings unifying races, tribes and religions.

 The kingdoms will be hereditary monarchies and governments will be from the polls, through free electoral contests, credible and democratic, between political parties, structured and impregnated with universal values.

To avoid dilution of responsibilities and have more easily a clear majority, the number of political parties will be limited to three for each country: A Liberal party, a social democratic party and a conservative party.

Therefore, this organization will inevitably lead to political stability, the creation of institutions that guarantee the rights of all the national components and fair distribution of wealth. Hence, the security and peace will more likely reign in the ME because; the rights of the Christian, the Jew, the Muslim, the Kurd, the Arab, the agnostic, the Copt, the Shiite, the Sunnite... will be protected.

This solution is not a panacea but a basis for a brainstorming leading to peace agreement, if the major national and international players are willing to explore innovative solutions.

الشرق الأوسط: هل هناك حل سلمي؟


 الجواب  على هذا السؤال بنعم ممكن، إذا أدمجنا، المعطيات الجغرافية والتاريخية الخاصة بالمنطقة، فأي اقتراح سلام.
إن الأزمة الحالية في الشرق الأوسط هي متجذرة في تداعيات الكيانات التي انبثقت عن اتفاق سايكس بيكو (1916)، والحدود التي وافقت عليها عصبة الأمم في مؤتمر سان ريمو (1920).
فالدول المنتصرة في الحرب العالمية الأولى، بدوافع اقتصادية، دون أي اعتبارات آخري، توهمت بالتأكيد إيجاد توازن مستحيل  :بين قبائل بدوية مشبعة بالتقاليد، وبين ديانات شتى تطغي عليها الانشقاقات وبين مصالح القوى الإقليمية والعالمية الطامعة في الثروات النفطية.
منذ ذلك الحين، والقبائل والأديان والنفط، أصبحت أهم روافع النفوذ، في أيدي الجهات السياسية والاقتصادية الفاعلة في الشرق الأوسط، للدفاع عن مصالحها، على حساب القيم الإنسانية.
 في رأي، حقوق الإنسان والديمقراطية والحكامة الرشيدة، هذه القيم الثلاثة التي ربما تفعيلها قذ يكون المفتاح الوحيد لتحقيق وضمان الاستقرار في المنطقة.
كيف: بمحو الجانب القبلي والعرقي في كل حل مقترح، وتشكيل كيانات علمانية تضمن حرية العبادة للجميع وإقامة الحكامة الرشيدة في استغلال الموارد.
يتحقق هذا المفهوم، في الشرق الأوسط، من خلال إنشاء أو إحياء ثلاثة كيانات في هذه المنطقة، وهي:
1.      الجمهورية اللبنانية الكبرى (فينيقيا)، تضم جمهوريتا لبنان وسوريا.
2.      مملكة العراق (بلاد الرافدين) على أراضي العراق في الوقت الحاضر.
3.      مملكة الأردن (فلسطين) تتشكل من المملكة الأردنية الهاشمية الحالية والأراضي الفلسطينية والدولة الإسرائيلية.
اللبنانيون والسوريون لديهم خبرة كبيرة في النظام الجمهوري، ويكون من السهل عليهم الوصول الى التوافق الضروري لتشكيل دولة ديمقراطية وعلمانية ومتعددة الأديان. بيد أن الدول الأخرى، في تاريخها الحديث، ما تمتعت نسبيا بالسلام الي برعاية ملوك وحدوا الأعراق والقبائل والأديان.
ستكون الملكيات وراثية والحكومات ناتجة عن انتخابات حرة، ذات مصداقية، وديمقراطية، وأحزاب سياسية منظمة ومشبعة بالقيم العالمية.
لتفادى تمييع المسؤوليات والتمكن من إجاد بسهولة، أغلبية واضحة، فعدد الأحزاب السياسية سيقتصر على ثلاثة لكل بلد: حزب ليبرالي، وحزب ديمقراطي اجتماعي وحزب محافظ.
فلهذا، إن هذا المخطط سيؤدي حتما إلى الاستقرار السياسي المنشود وإلى مؤسسات تضمن حقوق جميع المكونات الوطنية وإلى توزيع عادل للثروة.  وبالتالي من الأرجح سيسود الأمن والسلام، وحقوق المسيحي، واليهودي، والمسلم، والكردي، والعربي، والملحد، والقبطي، والشيعي، والسني ... ستضمن.
هذا الحل ليس حلا سحريا ولكن مدخلا أساسيا لمناقشة جادة ستؤدي لا محلاة إلى السلام، إذا كان الفاعلون الرئيسيون، المحليون منهم والدوليون على استعداد لاستكشاف حلول أخري غير نمطية.